به گزارش روابط عمومی بنیاد “بخشش” در آستانه اربعین حسینی چهارمین شعبه بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفاء در کرمانشاه آغاز بکار نمود.

در مراسمی که به همین مناسبت و با حضور نماینده ولی فقیه وامام جمعه کرمانشاه، رئیس  دانشگاه علوم پزشکی ، رئیس بهزیستی،  مسئولین و جمعی از خیرین استان و نیز اعضای دفتر نمایندگی “بخشش” برگزار شد، دکتر اجل لوئیان مدیرعامل این بنیاد، ضمن معرفی و ارائه گزارشی از عملکرد بنیاد مذکور بر عزم و اراده مدیران و خیرین این مجموعه تخصصی در حمایت از کودکان ناشنوای نیازمند در سراسر کشور اشاره و بر موضوع مهم و کلیدی پیشگیری از تولد کودک ناشنوا تاکید و این مهم را یکی از اهداف اساسی و اصلی بنیاد “بخشش” بر شمرد.

وی در بخشی از سخنان خود خواستار تلاش همگانی برای کاهش معلولیت‌ها بخصوص نوع مادرزادی آن شد و گفت: مردم با انجام چندین آزمایش ساده ژنتیک می‌توانند از بروز معلولیت‌ها تا حد زیادی جلوگیری کنند.

دکتر اجل‌لوییان که در بخش کاشت حلزون در بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه سخن می گفت افزود: در ماده ۷۵ قانون برنامه ششم توسعه دولت وظیفه دارد انجام مشاوره ژنتیک را به همه اقشار جامعه ارائه دهد که این مشاوره‌ها و آزمایش‌های ژنتیک برای افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی رایگان است.

وی هزینه آزمایش های ژنتیک را برای بار اول بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان و در مراحل بالاتر نزدیک به هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: پیشگیری از بروز معلولیت‌ها بسیار به صرفه‌تر و ارزان‌تر از درمان آن است.

وی اظهار داشت: براساس برآوردهایی که انجام دادیم هزینه به دنیا آمدن هر یک کودک ناشنوا با احتساب دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و تورم سال ۹۶ حدود ۲۵۰ میلیون تومان است و از این رو هر ساله باید رقم‌های هنگفتی در کشور برای درمان این کودکان هزینه شود.

این جراح متخصص گوش و حلق و بینی پیشگیری و جلوگیری از تولد کودکان معلول را بهترین راهکار برای کاهش این هزینه‌ها دانست و گفت: آزمایش‌ها و مشاوره‌های ژنتیک می‌تواند تا حد بسیار زیادی از تولد کودکان معلول پیشگیری کند.

مدیرعامل بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفا(بخشش) در ادامه سخنانش به فعالیت‌های این بنیاد اشاره کرد و گفت: امروز دوازدهمین مرکز کاشت حلزون کشور در استان کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود و مجوز سیزدهمین مرکز هم در استان سیستان و بلوچستان صادر شده است.

اجل‌لوییان، اعلام کرد که از هزار و ۵۰۰ کودکی که با مشکلات شنوایی به دنیا می‌آیند تنها هزار و ۱۰۰ نفر امکان کاشت حلزون دارند و ۳۰۰ تا ۴۰۰ بچه را نمی‌شود با کاشت حلزون درمان کرد.

او به حمایت‌های دولت از کاشت حلزون در کشور اشاره کرد و  افزود: از سال ۸۸ تاکنون دولت سالانه ۸۰۰ تا هزار و ۲۰۰ پروتز کاشت حلزون خریداری کرده و به صورت رایگان بین متقاضیان بی بضاعت توزیع کرده است.

اجل لوئیان آماری نیز از استان کرمانشاه ارائه داد و گفت: حدود ۴۵ تا ۵۰ کودک ناشنوا در استان کرمانشاه کاشت حلزون کرده‌اند و بنیاد “بخشش” هزینه‌های ۱۶ نفر بی‌بضاعت را متقبل شده است.

وی هزینه کاشت حلزون را حدود ۶ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ما در بنیاد “بخشش” سه میلیون تومان از این مبلغ را به افراد بی‌بضاعت کمک می‌کنیم و نهادهای حمایتی هم مابقی را تامین می‌کنند.

ایشان به هزینه‌های مابعد عمل نیز اشاره کرد و افزود: برای هر کودک ناشنوایی که کاشت حلزون برایش انجام می شود، تا پایان عمر هر سال حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باید هزینه شود که ما از خیرین درخواست می‌کنیم در این زمینه ما را یاری دهند.

وی با بیان این نکته که حدود ۷۰ درصد کسانی که برای کاشت حلزون مراجعه می‌کنند از حاشیه شهرها و روستاها و یا بر اثر ازدواج‌های فامیلی هستند، گفت: این افراد جزو اقشار ضعیف جامعه هستند و  توان تامین هزینه‌های عمل و بعد از آن را ندارند و از این رو نیاز به مشارکت و همراهی هرچه بیشتر خیرین برای تامین این نیازها داریم.

رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی مرکز بقیه الله(عج) آمار دیگری ارائه داد و افزود: تاکنون ۱۱ هزار نفر در ایران کاشت حلزون کرده‌اند که از این تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ خانواده که از لحاظ مالی ضعیف هستند شناسایی شده‌اند و بنیاد “بخشش” ضمن حفظ کرامت انسانی آنها ۹۰ درصد هزینه‌های این افراد را پرداخت می‌کند و این افراد تنها ۱۰ درصد هزینه را پرداخت می‌کنند.

مدیرعامل “بخشش” اظهار داشت: براساس تحلیل ما، ۵۰ تا ۷۰ درصد مراجعان برای کاشت حلزون از خانواده‌های دارای فرزند ناشنوا هستند که ۲۵ درصد آنها فرزند دوم کاشتی داشته اند و هفت درصد نیز فرزند سوم کاشتی داشته اند که باید این روند را با آزمایش‌ها و مشاوره‌های ژنتیک متوقف کنیم.

شایان ذکر است طی سال جاری شعب “بخشش” در استانهای خراسان رضوی، اردبیل، ارومیه و کرمانشاه آغاز به کار نموده اند.

Copy right BAKHSHESH - The Charity Foundation For Hearing Rehabilitation © بخشش - بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفاء