در آستانه دهه مبارک فجر صورت پذیرفت؛

ایجاد شعبه بخشش در استان اردبیل

در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی، نشست مدیران بخشش با امام جمعه استان اردبیل انجام شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفا(بخشش) همزمان با آغاز دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی، دیدار مدیران این بنیاد با امام جمعه استان اردبیل و جمعی از مسئولین استان بمنظور ایجاد شرایط مطلوب برای حمایت از خانواده های دارای فرزند ناشنوا برگزار شد.

در این دیدار که با حضور آیت الله سید حسن عاملی امام جمعه و  نماینده محترم ولی فقیه استان، حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای باوقار، امام جمعه  مشکین شهر، دکتر محمد اجل لوئیان، مدیرعامل “بخشش” و همراهان ، مهندس اکبر بهنام جو استاندار استان، دکتر اخوان اکبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی و آقای دکتر بهزاد ستاری مدیر کل بهزیستی استان حضور داشتند موضوع تاسیس شعبه بنیاد “بخشش” در استان اردبیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بنا بر این گزارش در ابتدای نشست دکتر اجل لوئیان طی ارائه گزارشی از فعالیتهای بنیاد خیریه شنوایی “بخشش” گفت: استراتژی ما این است تا ان شاالله در هر استان یک شعبه “بخشش” را ایجاد کنیم تا توسط متخصصین بومی و خیرین محلی مشکلات ناشنوایان در اسرع وقت و کوتاه ترین زمان حل شود.

وی خاطر نشان کرد تا به حال در استان های تبریز، کرمان، فارس و مشهد تفاهم نامه همکاری امضا شده است و ابراز امیدواری نمود تا در آینده ای نزدیک زنجان و ارومیه نیز دارای شعب “بخشش” شوند.

در پایان این نشست تفاهم نامه ایجاد شعبه “بخشش” در استان اردبیل به امضا رسید.

اهم مفاد این تفاهمنامه به شرح زیر می باشد:

  • اداره بهزیستی استان اقدامات لازم درامرغربالگری بدو تولد را به دقت انجام و بلافاصله بعداز شناسه دارشدن کودک ناشنوا سهم خودرا (سه میلیون تومان)به حساب هیات امنای ارزی کشور واریز کند.
  • اداره کل بهزیستی متعهد گردید نسبت به بهسازی مرکز گفتاردرمانی استان اقدام و ضمن هماهنگی با بنیادبخشش نسبت به آموزش و توانمندسازی کارشناسان گفتاردرمانی و تربیت شنیداری اقدام نمایند.
  • بنیاد بخشش متعهد گردید با ایجاد نمایندگی دراستان درپرداخت سهم بیماردرامرهزینه کاشت،مساعدت های لازم را اعمال نماید.
  • با توجه به این که نگهداری سیستم و پروتزخارجی دستگاه شنوایی بعداز کاشت،سالانه نزدیک به دو میلیون تومان هزینه دارد بنیادبخشش تعمیرو تامین قطعات پروتز به خانواده های مستمند را متعهد گردید.
  • مقرر گردید بنیادمهرجویان و موسسات خیریه استان نسبت به واریزی سهم بیماران خانواده های مستمند اقدام و هزینه بعداز کاشت ( توانبخشی وتامین قطعات)برعهده بنیاد بخشش باشد.
  • مقرر گردید در جلسه آتی درباره تکالیف حوزه استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل تصمیمات و اقدامات لازم صورت گیرد.

شایان ذکر است، شعب استانی/شهرستانی “بخشش” به استناد ماده 4 اساسنامه و بمنظور برقراری ارتباط و ایجاد تعامل پایدار و فراهم آوردن بستری مناسب جهت ایفاء نقش موثر خیرین در کمک به نظام سلامت درحوزه شنوایی بخشی در سطح کشور بر مبنای سیاست تمرکز زدائی و جلب مشارکت خیرین محلی در تأمین منابع و ایجاد مصارف متناسب ، شعب “بخشش” در استانها با در نظر گرفتن سیاست ایجاد حداقل هزینه و امکانات ، با ضوابط و شرایط زیر تشکیل می گردد:

فعالیت در جهت توسعه غربالگری شنوایی نوزادان و کشف کاندیداهای کاشت حلزونی و ارجاع به نزدیکترین مرکز کاشت حلزونی دولتی

– جذب کمک های خیرین سلامت استان برای مساعدت به خانواده های مستمند ازنظر تهیّه هزینه آزمایش ها و سمعک قبل جراحی ، و یا خدمات تعمیر و نگهداری و قطعات دستگاه ها و یا کلاس های توانبخشی اضافی

– ارتباط با سایر سازمانهای دخیل مثل دانشگاه علوم پزشکی ، سازمان بهزیستی و کمیته امداد و … ویا شخصیت های موثر نظیر ائمه جمعه  و مقامات محلی برای همسو سازی کمک های مردمی به نیازمندان اقعی و جلوگیری از اتلاف وقت طلائی جراحی ویا هزینه های درمانی و صرفه جویی در هزینه ها در تعامل مستمر و سازنده با مراکز کاشت حلزون شنوایی

– استفاده از ظرفیتها با هماهنگی دفتر مرکزی “بخشش”  آگاه بخشی و اطلاع رسانی عمومی از نظر اهمیت موضوع کشف ، درمان و پیشگیری از ناشنوایی نوزادان با رویکرد آموزشی خانواده ها