اولین همایش تجلیل و تکریم از روحانیت فعال در عرصه سلامت به همت مجمع خیرین سلامت در شهر قم برگزار شد.

در این همایش که با حضور علما، نمایندگان بیوت مراجع عظام، مسئولین استانی، فعالین حوزه سلامت، مدیران سازمانهای مردم نهاد در حوزه سلامت از جمله مدیران “بخشش” برگزار گردید، از روحانیون تلاشگر و پیشرو در عرصه سلامت تجلیل شد.

آیت‌الله الظمی مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در پیامی با تاکید بر نقش روحانیت در ارتقای سلامت روانی جامعه گفت: به‌یقین کارهای بسیار خوبی در این عرصه انجام‌شده است ولی لازم است روحانیت و حوزه‌ها به‌عنوان سفیران سلامت در این زمینه نقش فعال‌تری داشته و در ترویج و توسعه این فرهنگ گام‌های موثرتری بردارند.

در این پیام آمده است: یکی از قلمروهای اساسی در عرصه فقه و درمان، بهداشت و سلامتی روانی است، چراکه نارسایی آن چه‌بسا از بیماری‌های جسمانی هم می‌تواند زیان‌بارتر و درمان آن سخت‌تر باشد، بلکه گاهی به بیماری‌های دشوار جسمانی منتهی می‌شود.

این پیام می افزاید، منشا بسیاری از این روان‌پریشی‌ها و نابسامانی‌های روانی، فقدان امنیت روانی است و قرآن کریم به درمان این دشواری روانی اشاره‌کرده و می فرمانید که همانا ذکر خدا موجب اطمینان قلب می‌شود. اطمینان و آرامش اساس امنیت روانی است و با یاد خدا فراهم می‌آید

آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی نیز طی سخنانی اظهار داشت: ازجمله افتخارهای روحانیت، پیشگامی مرجعیت دینی در فقرزدایی، کمک به بیماران و همچنین حل مشکلات مردم و جامعه بوده است.

وی بابیان اینکه خدمات مراجع و علما در حوزه‌های مختلف ازجمله بهداشت و درمان در کشور به‌خوبی اطلاع‌رسانی نشده است، گفت: فقرزدایی، حوزه سلامت و همچنین توجه به تقوا و سلامت روحی جامعه همواره مورد دغدغه مرجعیت و روحانیت بوده است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود، احداث بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی، ساخت مراکز تحقیقاتی و همچنین ایجاد موسسه‌های مختلف فرهنگی، بخشی از خدمات مراجع تقلید و روحانیت در کشور است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با تاکید بر اینکه دشمن به دنبال حذف روحانیت و مرجعیت در جامعه بشریت است گفت: پیام این همایش تحکیم جایگاه روحانیت و مرجعیت شیعی در جامعه است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی بابیان اینکه دین و عقل در حوزه سلامت بشر تاکیدهای مهمی دارد گفت: دینی که به امر سلامت جسمی و بدن توجه نداشته باشد، یکی از اشکال وارده بر آن دین است و از جامعیت هر دینی توجه مردم به حوزه سلامت است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: کسانی که در مسیر سلامت انسان‌ها حرکت می‌کنند کاری بسیار ارزشمند انجام می‌دهند که اسلام در این زمینه بسیار تاکید کرده است.

دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز طی ارسال پیامی به این اجلاس گفت: خدمت به بیماران و نیازمندان اجر و منزلتی وصف‌ناپذیر دارد که اثرات جاری و ساری این دست‌های مهربان، ‌نیات پاک و دل‌های سرشار از محبت مردم را در همه جای ایران اسلامی می‌توان دید.

این پیام می‌افزاید: مهربانانی که باگذشت فراوان، ‌درراه رضای خالق عاشقانه به کمک دردمندان نیازمند کشور شتافته‌اند و از خود آثاری ماندگار و خیراتی جاودانه به یادگار نهاده‌اند.

دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور نیز که در این همایش سخن می گفت اظهار داشت: خیرین در مدت ۱۰ سال فعالیت مجمع خیرین سلامت کشور، بیش از ۷۱ هزار میلیارد ریال در حوزه سلامت هزینه کرده‌اند.

دکتر حسینعلی شهریاری بابیان اینکه استفاده از ظرفیت خیرین همواره مورد تاکید بزرگان کشور بوده است، افزود: سه هزار سمن خیریه در حوزه سلامت مشغول فعالیت هستند که سالانه هزاران میلیارد تومان در این حوزه هزینه می‌کنند.

وی بابیان اینکه در تمام دنیا سازمان‌های مردم‌نهاد به کمک دولت در حوزه بهداشت و درمان آمده‌اند، گفت: هزینه درمان در دنیا بسیار بالاست و در تمام کشورها خیرین به کمک دولت می‌آیند.

شهریاری با تاکید بر پیشگیری از وقوع بیماری ادامه داد: هزینه درمان بسیار بالاست و بسیاری از بیماران در صورت تامین هزینه درمان به زیر خط فقر می‌روند و درصورتی‌که توان تامین این هزینه را نداشته باشند، جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود، در دولت یازدهم، با اجرای طرح تحول سلامت، واقعا مردم در حوزه بهداشت و درمان دغدغه‌ای جز بیماری نداشتند ولی با ایجاد کمبودهای مالی ناشی از تحریم‌ها، این طرح بسیار خوب، دچار مشکل شده است.

شایان ذکر است در این همایش بنیاد “بخشش” نیز با حضور فعال خود به معرفی وظایف و دستاوردهای خود از طریق توزیع محصولات فرهنگی و انتشاراتی پرداخت.

Copy right BAKHSHESH - The Charity Foundation For Hearing Rehabilitation © بخشش - بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفاء