با حضور “بخشش” در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استانداری سیستان و بلوچستان مطرح شد:

سالانه حدود 40 کودک ناشنوا در سیستان و بلوچستان متولّد می شوند.

نشست هم اندیشی و برنامه ریزی استان سیستان و بلوچستان بمنظور ارائه کمک و خدمت رسانی به کودکان و خانواده های ناشنوای نیازمند و ساماندهی به حوزه شنوایی بخشی در استان با حضور مدیران ارشد استان و مدیران بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفا (بخشش) در استانداری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد “بخشش” دکتر محمد اجل لوئیان، مدیرعامل این  بنیاد با اعلام این مطلب که میزان بروز ناشنوائی های ارثی در کشور ما حدود یک نوزاد به ازای هر 1000 تولد زنده است  اظهار داشت: بسیاری از این کودکان می توانند با دریافت خدماتی از قبیل کاشت حلزون، زندگی عادی و روزانه خود را از سر بگیرند و تعدادی از افرادی که مورد عمل جراحی کاشت حلزون قرار گرفته و مراحل توانبخشی را پشت سر گذاشته اند به سطوح بالای تحصیلاتی و شغلی همچون مهندسی، وکالت، پزشکی و خلبانی نیز رسیده اند.

وی که در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استانداری سیستان و بلوچستان سخن می گفت، با اشاره به گرانقیمت بودن خدمات درمانی و توانبخشی بیماران ناشنوا گفت: در حال حاضر تولد هر کودک مبتلا به ناشوائی ارثی هزینه مستقیمی بالغ بر 250 میلیون تومان را به اقتصاد درمان کشور تحمیل می کند و این هزینه بدون در نظر گرفتن هزینه های اجتماعی و هزینه های مستقیم و غیر مستقیمی است که توسط خانواده ها انجام می شود.

مدیر عامل “بخشش” افزود؛ خوشبختانه امکان انجام عمل جراحی کاشت حلزون شنوائی در کشور ما وجود دارد و تا قبل از 4 سالگی کودک ناشنوا دولتها بخش عمده ای از هزینه درمان قطعی این افراد، یعنی کاشت حلزون را تقبل نموده و می نمایند .

به گفته این متخصص گوش و حلق و بینی، شیوع نسبتا بالای ازدواج های فامیلی در استان سیستان و بلوچستان باعث شده است تا برآوردها کلّی حاکی از بالا بودن موارد جدید این بیماری در استان باشد، به طوری که همه ساله حدود 40 کودک ناشنوا در این استان متولد می شوند.

ایشان با اشاره به طولانی بودن مدت زمان دریافت خدمات توانبخشی برای بیماران دریافت کننده حلزون شنوائی گفت: متاسفانه تعدادی از بیماران، مخصوصا بیماران ساکن در شهرهای کوچکتر به دلیل عدم امکان اقامت طولانی مدت قادر به تامین هزینه های جانبی و مستقیم این خدمات نبودند.

رئیس مرکز کاشت بیمارستان بقیه الله تهران  با ارائه گزارشی از تاریخچه و اهداف تاسیس “بخشش” گفت: تا سال 1397 در حوزه های کاشت و پس از کاشت نزدیک به 2100 نفر کودک ناشنوا مورد حمایت این بنیاد قرار گرفته اند.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری از تولد کودکان ناشنوا و همچنین فراهم نمودن بستری با هدف توانبخشی و ارائه آموزشهای لازم به بیماران قبل از جراحی حلزون از مهمترین رویکردهای آموزشی بنیاد بخشش است گفت: تا کنون 443 زوج نیز از خدمات مشاوره ای و پیشگیرانه این بنیاد استفاده کرده اند.

مدیرعامل بنیاد خیریه “بخشش” با تقدیر از پی گیری استاندار و معاون سیاسی اجتماعی سیستان و بلوچستان و همچنین همکاری صمیمانه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حمایت از عزم “بخشش” در شنوایی بخشی استان گفت: گام های خوبی برای راه اندازی بخش کاشت حلزون در زاهدان برداشته شده است و این موسسه نیز از تمام توان خود برای تسریع در این فرایند و شروع مراحل اجرائی درمان و توانبخشی کودکان ناشنوا در استان استفاده خواهد کرد.

به گفته دکتر اجل لوئیان بر اساس ضوابط متاسفانه مسیری طولانی از تاسیس مراکز بیماریابی و توانبخشی تا صدور مجوز کاشت حلزون وجود دارد، امّا با تفاهم نامه ای که میان بنیاد “بخشش” و دانشگاه های علوم پزشکی زاهدان، ایرانشهر و زابل منعقد شده است، امیدواریم تا کمتر از 6 ماه آینده شاهد نخستین عمل کاشت حلزون در زاهدان باشیم.

سرعت عمل در پی گیری و راه اندازی بخش کاشت حلزون در زاهدان قابل تقدیر است.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری سیستان وبلوچستان نیز با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت سمن ها برای بالندگی و توسعه استان گفت: بعضا سمن هائی وجود دارند که تمایل به فعالیت دارند امّا با وجود دلائلی از جمله عدم دسترسی به اطلاعات، عدم پی گیری امور از مجاری صحیح و یا بعضا  در اثر عدم همکاری دستگاه های اجرائی به نتیجه نمی رسند.

دکتر علی زینی وند با اشاره به رویکرد کلّی دولت در خصوص سمن ها گفت: استانداری سیستان و بلوچستان نیز مترصّد همکاری با سازمان های مردم نهاد است و در صورتی که اهداف و برنامه های این سمن ها با  اهداف کلّی توسعه کشور و برنامه های سازمان های اجرائی مغایرتی نداشته باشد هیچگونه تنگ نظری در خصوص حمایت از این سازمان ها وجود ندارد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری سیستان وبلوچستان که در جلسه کار گروه سلامت و امنیت غذائی سیستان و بلوچستان سخن می گفت با اشاره به گزارش عملکرد و معرفی شورای عالی “هاسب” (همیاران آینده نگر سیستان و بلوچستان) از رویکرد مناسب این موسسه در ساماندهی و کمک به سازمان های غیر دولتی تشکر و قدر دانی کرد و این رویکرد را الگوی مناسبی برای ساماندهی سمن ها و هم افزائی در حوزه تحولات اجتماعی برشمرد.

دکتر علی زینی وند در بخش دیگری از سخنان خود از سرعت عمل در پی گیری و راه اندازی بخش کاشت حلزون در زاهدان و فعالیت های بنیاد بخشش تقدیر کرد.

وی افزود: با وجود اینکه وظیفه اصلی راه اندازی این بخش فوق تخصصی  بر عهده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و وظیفه غربالگری بر عهده هر 3 دانشگاه علوم پزشکی استان است، امّا همه دستگاه های اجرائی مثل فرمانداری ها و بخشداری ها و ادارت آموزش پرورش در سراسر استان موظفند تا در زمینه غربالگری به این دانشگاه ها و همچنین به “بخشش” کمک کنند.

در ادامه ، دکتر سید محمد تقی حسینی طباطبائی (رئیس اسبق دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و دبیر کارگروه سلامت شورای عالی هاسب) فراهم کردن امکان کاشت حلزون و درمان بیماران ناشنوا را از جمله فرصت های توسعه و پیشرفت نظام سلامت استان برشمرد و گفت: با توجه به اقدامات انجام شده و ظرفیت های موجود در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  و با کمک بنیاد شنوائی بخشی شفا (بخشش)که یک نهاد خیریه تخصصی در زمینه کاشت حلزون و امور مرتبط میباشد و همکار موسسه “هاسب” است انشاءالله در چند ماه آینده  امکان انجام عمل جراحی فوق تخصصی کاشت حلزون برای بیماران ناشنوا در استان فراهم خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد تا با همت و مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی استان روند غربالگری، درمان و توانبخشی این بیماران در شهرستان های تابعه پی گیری شود.

شایان ذکر است بنیاد “بخشش” در نظر دارد بر اساس یک برنامه زمانبندی منظم در سال 98 گروه های جهادی متخصص خود را به 10 استان محروم جهت غربالگری کودکان ناشنوا و خانواده های آنان و شناسایی و مداوای این عزیزان (در زمان طلایی) و نیز موضوع مهم “پیشگیری از تولد کودک ناشنوا” با هماهنگی نهادهای مرتبط استانی اعزام نماید.

Copy right BAKHSHESH - The Charity Foundation For Hearing Rehabilitation © بخشش - بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفاء