دکتر صاکی عضو هیات امنا “بخشش” :
کاهش شنوایی چیزی فراتر از یک بیماری

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل “بخشش” دکتر نادر صاکی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و عضو هیات امنا “بخشش” با اشاره به سی ام سپتامبر (8 مهرماه ) روز جهانی ناشنوایان، افزود: کاهش شنوایی چیزی فراتر از یک بیماری است. کاهش شنوایی تقریبا می تواند تمام جنبه های زندگی فرد از جمله کیفیت زندگی، موفقیتهای تحصیلی و شغلی، سلامت روان و جنبه های سلامت جسمانی را تحت تاثیر قرار دهد. نادیده گرفتن اهمیت افت شنوایی می تواند هزینه هایی به مراتب بیشتری از هزینه درمان آن داشته باشد. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی کاهش شنوایی درمان نشده سالیانه 750 میلیارد دلار در کل جهان هزینه دارد. این هزینه ها شامل سیستم های مراقبت سلامتی، هزینه های اجتماعی، هزینه های پیش بینی نشده و هزینه های پشتیبانی آموزشی اضافی برای حمایت از کودکان کم شنوا می باشد.

رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی خوزستان در ادامه ضمن بیان این مطلب که پیشگیری، غربالگری، توانبخشی از طریق ابزار کمک شنوایی و آموزش زبان اشاره استراتژی هایی هستند که می توانند از کاهش شنوایی و عواقب آن بکاهد، اذعان داشت: پیشگیری، در جهت ارتقاء سلامت عمومی جامعه و کاهش هزینه های بهداشتی نقش عمده ای دارد. یکی از ابعاد مهم این مسئله که در طی سال های اخیر روز به روز توجه بیشتری به آن معطوف گردیده، غربالگری در دوره نوزادی می باشد که از موارد مهم آن، غربالگری شنوایی است. بیماریابی یا غربالگری شنوایی یک برنامه بهداشت عمومی پیشگیرانه است و هدف آن تشخیص زود هنگام مواردی از کم شنوایی و یا ناشنوایی است که مداخله یا درمان سریع را ایجاب می نماید تا از بروز معلولیت های بعدی جلوگیری شود .

دکتر صاکی در بخش دیگری غربالگری شنوایی نوزادان را به عنوان یکی از بهترین روش های شناخت زود هنگام اختلالات شنوایی برشمرد و اذعان داشت: در پی آن اقدام به موقع برای پیشگیری از عوارض آن و در صورت امکان و نیاز، انجام توانبخشی مناسب می باشد.

وی  ادامه داد: مطابق آمار ارائه شده از طرف سازمان بهداشت جهانی تقریبا 475 میلیون نفر در جهان  از کم شنوایی و ناشنوائی رنج می برند. دو سوم افراد دارای کم شنوایی در کشورهای در حال توسعه هستند. حدود 5 % جمعیت کشور ایران دارای اختلالات شنوایی می باشند. اختلالات شنوایی، شایع ترین نقیصه مادرزادی در بدو تولد است . ناشنوایی بعد از عقب ماندگی ذهنی، رتبه دوم معلولیت ها را در کشور به خود اختصاص داده است. تشخیص کاهش شنوایی در شیرخواران و نوزادان به کمک روش های رایج بالینی دشوار است و از آنجائیکه محرومیت از شنوایی روی رشد تکلم، زبان و رشد اجتماعی – شناختی کودکان اثر سویی داشته و ممکن است تا دوران دبستان تشخیص داده نشوند لذا غربالگری شنوایی کلیه نوزادان در بدو تولد توصیه شده است.

این متخصص گوش، حلق و بینی غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران برنامه ای عمومی برای کلیه نوزادان تازه متولد عنوان کرد و گفت: غربالگری شنوایی را می توان داخل بیمارستان و یا خارج از آن انجام داد. درحال حاضر بر اساس شرایط و امکانات موجود در کشور و افزایش میزان اثربخشی برنامه، سن مناسب برای انجام غربالگری شنوایی کمتر از یک ماهگی، تشخیص کمتر از 3 ماهگی و درمان کمتر از 6 ماهگی است.غربالگری کودک زیر یکماه ضروری است، اما چنانچه کودکی در این سن مورد غربالگری قرار نگرفت، حداکثر تا 3 ماهگی می توان این کار را برای وی انجام داد.

رئیس مرکز تحقیقات شنوائی خاطر نشان کرد: امروزه در استان خوزستان از طریق سازمان بهزیستی مشارکت فعال در انجام غربالگری شنوائی مشاهده می شود. با انجام طرح غربالگری شنوائی موارد کاهش شنوایی در استان شناسایی و تحت مراقبت قرار می گیرند. روزی 6 کودک به جمعیت کم شنوایان و ناشنوایان کشور اضافه می شود. در حال حاضر سن کشف افت شنوایی که قبلا در حد فاصل 3 تا 4 سالگی انجام می شد، به زیر 18 ماهگی تقلیل یافته است و این به عنوان یک موفقیت درتشخیص زود هنگام کم شنوایی مطرح می باشد.

صاکی در پایان یکی از اهداف روز جهانی ناشنوایان را ارتقاء سطح آگاهی و ترویج مراقبت از گوش و سلامت شنوایی مردم خواند و بیان داشت: از دیگر اهداف این روز ضرورت توجه به تاثیر اقتصادی کم شنوایی و هزینه اثر بخشی مداخله های پیشگیری و درمانی می باشد. ایران جزو 10 کشور پیشرو در ارائه خدمات کاشت حلزون جهت ناشنوایان است. تاکنون بیش از 10 هزار مورد کاشت حلزون شنوائی در ایران انجام شده است. این عمل با حمایت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، سازمان بهزیستی و بنیاد “بخشش” انجام می گیرد.