دکتر قریب، رئیس هیأت امناء صرفه جویی ارزی:

“بخشش” می­تواند در موضوع تأمین و نظارت بر قطعات و حمایت­های پس از کاشت به هیأت امناء کمک نماید.

نشست مشترک مدیران هیأت امناء صرفه جویی ارزی و تعدادی از اعضا هیأت امناء بنیاد “بخشش” در مرکز تحقیقات گوش، حلق و بینی و مرکز کاشت بیمارستان رسول اکرم(ص) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد “بخشش” در این نشست که به منظور هم افزایی بین مدیران مرتبط با کاشت حلزونی کشور برگزار گردید، تعدادی از مدیران هیأت امناء صرفه جویی ارزی، مدیران “بخشش” ، مدیر عامل بنیاد برکت، آقای دکتر فرهادی رئیس هیأت امناء “بخشش” حضور داشتند.

دکتر فرهادی رئیس مرکز کاشت حلزونی بیمارستان رسول اکرم(ص) و رئیس هیأت امناء “بخشش” در این نشست با ذکر آماری از افراد ناشنوا و تعداد افراد کاشت شده در جهان و ایران، اولین عمل جراحی کاشت را در دنیا در سال 1961 و اولین عمل جراحی کاشت در ایران را در سال 1370 عنوان نمود و با بیان این مطلب که متأسفانه آمار ناشنوایی در جهان روبه افزایش می­ باشد، بیشترین آمار ناشنوایی ژنتیک در کشور را مربوط به جنوب و جنوب غرب کشور برشمرد.

وی تعداد افراد کاشت شده در جهان را حدود 400000 نفر و در ایران 9027 نفر ذکر نموده و بهترین زمان مطلوب برای کاشت را بین 1 تا 1.5 سالگی عنوان کرد.

ایشان با ذکر این نکته که در سال جاری یک جوان کاشت حلزونی شده توانست رتبه 56 رشته دندانپزشکی را کسب نماید، یکی از ویژگی­های این نوع معلولیت را سلامت کامل پس از انجام کاشت حلزونی برشمرد و به همین دلیل تلاش در جهت رفع این معضل در جامعه را یکی از امور مهم، تأثیر گذار و خداپسندانه نامید.

در این نشست همچنین دکتر قریب، رئیس هیأت امناء صرفه جویی ارزی ضمن ارائه گزارشی از برنامه ­های هیأت امناء اظهار داشت، بودجه مصوب برای امر کاشت حلزونی 40 میلیارد تومان بوده که فعلاً 50 درصد آن تخصیص داده شده است.

وی از مذاکره هیأت امناء با یکی از شرکت­های تأمین کننده پروتز خبر داد و اظهار امیدواری نمود که بزودی در نشستی با مدیران هیأت امناء صرفه جویی ارزی بتوانیم مشکلات موجود و تأخیر در ورود پروتز را با روش فاینانس حل کنیم.

ایشان همچنان مذاکرات با وزیر بهداشت و درمان را در جهت تسریع در واردات پروتز کاشت و رفع موانع موجود را مثبت و راه­گشا برشمرد و ابراز امیدواری نمود تا با همکاری “بخشش” مشکلاتِ پس از کاشت خانواده­های نیازمند نیز همچون گذشته برطرف شود.

در ادامه دکتر نوروزی، عضو هیأت مدیره “بخشش” و دکتر اجل­لوئیان، مدیر عامل “بخشش” نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت­های یکساله این مجموعه نوپا از عزم جدی هیأت امناء و هیأت مدیره “بخشش” در توسعه حمایت­های کاشت و پس از کاشت، ورود “بخشش” به موضوع پیشگیری و ایجاد بخش­های مشاوره ژنتیک ناشنوایی در مراکز  11 گانه با همکاری مدیران مراکز کاشت حلزونی در سراسر کشور را از موارد مهم و کلیدی فعالیت­های“بخشش” دانستند.

دکتر اجل­ لوئیان در این رابطه اظهار داشت، ما قادر خواهیم بود تا با هزینه­ای معادل 4 میلیارد تومان سالانه 10 درصد از جمعیت 1000 نفری متولدین ناشنوای کشور را کاهش داده و این یک حرکت بسیار ارزشمندی است که در صورت استمرار می­تواند ظرف 10 سال تولد کودک ناشنوا را تقریباً به 100 نفر در سال تقلیل دهد.

 شایان ذکر است در پایان مقرر شد این نشست به منظور هم افزایی و همفکری در جهت رفع مشکل خانواده­های مبتلا بطور ماهانه ادامه یابد.