دکتر محمد اجل لوییان در نوزدهمین کنگره شنوایی‌شناسی ایران:
پیشگیری از تولد کودک ناشنوا، مهم‌ترین راهکار برای کاهش ناشنوایی است.
نوزدهمین کنگره شنوایی‌شناسی به همت انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران و با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از 14 الی 16 آذرماه در هتل المپیک تهران برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفا (بخشش)، نسرین گوهری، رئیس انجمن شنوایی‌شناسی ایران و دبیر اجرایی کنگره یاد شده، گفت: در این کنگره ۱۲ دانشگاه علوم پزشکی که این رشته را دارا هستند و ۱۲۰۰ نفر از شنوایی‌شناسان و متخصصین این حوزه و پزشکان و جراحان گوش و حلق و بینی حضور داشتند.
وی گفت: در حوزه شنوایی‌شناسی، بحث غربالگری نوزادان را داریم و کم‌شنوایی معلولیت پنهان است و پیامد‌های مختلفی به دنبال دارد. دکتر گوهری با تأکید بر اهمیت توجه به شنوایی سالمندان، افزود: توصیه می‌کنیم استفاده از سمعک در سالمندان جدی گرفته شود.
مهنا جوانبخت، دبیر علمی نوزدهمین کنگره شنوایی‌شناسی ایران نیز در حاشیه این کنگره گفت: برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد در سراسر کشور انجام می‌شود، وی در خصوص میزان شیوع کم‌شنوایی، گفت: طبق آمار جهانی، سه نوزاد کم‌شنوا در هر ۱۰۰۰ تولد است که آمار ایران هم در همین حدود است.

دکتر احمدرضا ناظری، رئیس نوزدهمین کنگره شنوایی‌شناسی ایران نیز اظهار داشت، کمبود سمعک کماکان در کشور وجود دارد، وی در خصوص وضعیت کمبود سمعک در کشور اظهار داشت: فناوری‌های مربوط به سمعک به طور روزافزون در حال به‌روزشدن است، اما به‌واسطه مشکلات ارزی موجود در نظام سلامت، از فناوری‌های پیشرفته سمعک مقداری عقب مانده‌ایم.

دکتر ناظری با بیان اینکه تأمین سمعک برای بیماران اهمیت بسیار مهمی دارد، نیاز سالانه کشور به سمعک را 500 الی 600 هزار دستگاه برشمرد.
دکتر اجل لوئیان، عضو هیئت‌علمی کنگره و مدیرعامل “بخشش” نیز در این کنگره به نقش کلیدی پیشگیری در کاهش موالید سالانه ناشنوا در کشور اشاره نموده و اظهار داشت:
پیشگیری اصلی انکارناپذیر برای جلوگیری از تولد کودک ناشنواست، زیرا در زمانی که ناشنوایی متولد شود هزینه‌های مربوط به بهبودی و ترمیم شنوایی آن‌قدر مضاعف است که به‌خودی‌خود پروژه‌ای سهمگین و پدیده‌ای ناخوشایند ملی خواهد بود، چه از نظر هزینه‌های مالی و چه از نظر هزینه‌های اجتماعی، فرهنگی و گسست تحکیم خانواده، بنابراین ارزش اخلاقی، انسانی و اقتصادی آن است که ما با عزمی جزم از تولد کودک ناشنوا جلوگیری نماییم.

وی گفت: خوشبختانه دستاوردهای علمی، کارآمد و پیشرفته به‌گونه‌ای است که می‌توان این هدف مهم و مقدس را عملیاتی نمود و لذا خانواده‌ها می‌توانند با استفاده از این ظرفیت‌های تخصصی و ملی در جهت تولد کودک سالم و شنوا اقدام و فرزندی شنوا و گویا داشته باشند.

مدیرعامل “بخشش” افزود، بنیاد خیریه “بخشش” می‌تواند در این راستا خانواده‌های عزیزی که علاقه‌مند و خواهان فرزندان شنوا، گویا و سالم و باشند را دراین‌رابطه یاری نماید.

شایان‌ذکر است، هم‌زمان با برگزاری کنگره مزبور، نمایشگاهی از دستاوردهای تخصصی و تکنولوژی این حوزه نیز در جنب سالن برگزاری کنگره برگزار گردید که بنیاد “بخشش” نیز به‌منظور به نمایش گذاشتن عملکرد و اهداف خود در این نمایشگاه حضور یافته که با استقبال بازدیدکنندگان مواجه شد.

Copy right BAKHSHESH - The Charity Foundation For Hearing Rehabilitation © بخشش - بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفاء