رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در همایش “روز جهانی شنوایی مطرح کرد:

سال آینده بودجه خوبی برای کاشت حلزون پیش بینی کرده ایم

همایش روز جهانی شنوایی یکشنبه 12 اسفند با حضور انجمن ها، پزشکان و متخصصان این حوزه و خانواده های افراد شنوا شده در سالن همایش رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

دکتر محمد فرهادی در مراسم روز جهانی شنوایی اظهار کرد: درحال حاضر حدود 470 میلیون نفر در دنیا از کم شنوایی ناتوان کننده رنج می‌برند، این رقم تا سال 2013، بالغ بر 360 میلیون بود و تا 2050 این تعداد به 900 میلیون نفر می‌رسد.

رئیس هیئت امنای بنیاد بخشش افزود: کهنسالی و افزایش سن یکی از دلایل مهم افزایش ناتوانی شنوایی است.

فرهادی با بیان اینکه افزایش عفونت‌ و بیماریهای مانند سرخک، اوریون، سرخجه و مننژیت از دلایل ناتوانی شنوایی است، بیان کرد: استفاده از برخی داروها و مصرف برخی از آنتی بیوتیک‌های نابه جا و از همه مهمتر برای جوانان در معرض اصوات بلند قرار گرفتن و استفاده زیاد و نا به جا از وسایل صوتی و تلفن همراه سبب کاهش شنوایی می‌شود.

رئیس مرکز کاشت شنوایی ایران با بیان اینکه این کاهش ارتباط و معاشرت از جمله دلایل کناره گیری از اجتماع و یادگیری است، تصریح کرد: این افراد احساس تنهایی کرده و به اقتصاد خانواده با هزینه‌های تحمیلی آسیب می‌زنند و  در افراد مسن تر اگر کم شنوایی مورد توجه قرار نگیرد منجر به زوال شناختی و افزایش خطر افسردگی و حتی زوال عقل می‌شود.

رئیس کمیته شنوایی کشور،  با بیان اینکه میزان هزینه ای که برای کنترل و درمان شنوایی و ناشنوایی در دنیا هزینه می‌شود 750 میلیارد دلار است،گفت: اگر به موقع مشکل شنوایی شناخته و مداخله و درمان شود 50 درصد در بزرگسالان قابل درمان و کنترل بوده  و در کودکان هم این موضوع تا 60 درصد قابل پیشگیری است. فرهادی با بیان اینکه غربالگری شنوایی در کشور در سنین مختلف در حال انجام است،گفت: حدود 15 سال است که غربالگری نوزادان در کشور در حال انجام است و سازمان بهزیستی اقدام به انجام این کار می‌کند و غربالگری نوزادان در هفته اول تولد در حال انجام است،

وی گفت، غربالگری در دوران مدرسه هم در حال انجام است و در مورد بزرگسالان هم این ارزیابی شنوایی باید انجام شود که این کار شروع شده است.

فرهادی با بیان اینکه عدم کنترل صدای بلند در محیط شغلی و استفاده از وسایل صوتی به کاهش شنوایی منجر می‌شود، تصریح کرد: ناشنوایی یک معلولیت خاموش است و وقتی که فردی نمی‌شنود قادر به سخن گفتن هم نیست.

رئیس ه‍ئیت امنای بنیاد “بخشش” با بیان اینکه در ایران کاشت حلزون شنوایی از سال 71 آغاز شده است،گفت: بر اساس آخرین آمار درحال حاضر 10 هزار و 400 نفر در کشور کاشت حلزون شنوایی گردیده که از نعمت شنوایی برخوردار شده اند.

وی با بیان اینکه مساعدت‌هایی توسط دولت‌های مختلف در زمینه کاشت حلزون انجام شد،گفت: مجلس هم برای این موضوع اعتبار ویژه ای تخصیص داده و دولت نیز حمایت لازم را اعمال می نماید.

این متخصص گوش و حلق و بینی افزود،؛ درحال حاضر به غیر از هزار نفری که کاندیدای کاشت هستند کسی نیست که از معلولیت شنوایی رنج ببرد. فرهادی با بیان اینکه در حال حاضر کسانی که در سنین مناسب کاشت حلزون شده اند در جمع نخبگان جامعه هستند، گفت: برخی از این افراد در حال ورود به دوره‌ای تخصصی پزشکی و برخی نیز در مشاغل حساس مشغول به کار هستند.

وی اجرای برنامه ملی پیشگیری و کنترل کم شنوایی و ناشنوایی توسط وزارت بهداشت را به فال نیک گرفته و عنوان کرد: سند ملی پیشگیری از کم شنوایی و ناشنوایی در ایران تدوین می‌شود و دستورالعمل گوش و شنوایی در نظام مراقبت‌های سلامتی نیز در برنامه تدوین شده است که در این زمینه برای پزشکان کتابچه‌های آن توزیع و برنامه‌های غربالگری، طراحی و اجرای نظام مراقبت غیر واگیر در حوزه ثبت کم شنوایی و ناشنوایی و اجرای پیمایش‌های مختلف از دیگر برنامه‌ها بوده که در این حوزه عملیاتی می‌شود.

 دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود که ضمن ضرورت حمایت هئیت امنای صرفه جویی ارزی برای کاشت حلزون گفت:‌ ماندن بیماران در تهران به دلیل گفتار درمانی برای بسیاری از خانواده ها مقدور نیست و باید تدبیری اتخاذ کنیم که در هر استانی یک مرکز برای کاشت حلزون راه اندازی شود.

حسینعلی شهریاری – رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مراسم روز جهانی ناشنوایی اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای بزرگی در حوزه پزشکی در کشور بدست آمد و خوشبختانه کشور امروز در حوزه پزشکی حرف‌های زیادی در دنیا و منطقه برای گفتن دارد.

وی با اشاره به پیشرفت ایران در حوزه کاشت حلزون افزود: دکتر فرهادی و همکارانشان از سال 71 کاشت حلزون را در کشور آغاز کردند و اکنون در بنیاد بخشش در حال خدمت رسانی به مردم کشورمان هستند.

دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور بیان کرد: به ازای یک و نیم میلیون نفر تولد در کشور در هر سال حدود 1500 کودک ناشنوا به جمع فرزندان کشور افزوده می‌شود و افزود در سالهای گذشته اقدامات بسیار خوبی در حوزه کاشت حلزون انجام شده و هزاران نفر کاشت حلزون شدند که این کاشت‌ها موفقیت آمیز بوده ولی با مشکلات به وجود آمده درحال حاضر افرادی در نوبت برای کاشت حلزون هستند.

شهریاری با بیان اینکه حدودا یک هزار نفر در نوبت کاشت حلزون هستند، عنوان کرد: از هئیت امنای صرفه جویی ارزی درخواست می‌کنیم در تامین تجهیزات مربوط به کاشت حلزون و رفع دغدغه خانوادهایی که فرزندان آنها نیاز به کاشت دارند کمک کنند. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سن طلایی کاشت حلزون یک تا سه سال است،گفت: طبق اطلاع واصله شرکت‌های دانش بنیان اکسترنال پارت مورد نیاز کاشت را در داخل تولید کرده اند و لذا  از هئیت امنای صرفه جویی ارزی تقاضا داریم که با توجه به سال حمایت از کالای داخلی و اینکه این نمونه‌ها هیچ فرقی با نمونه خارجی ندارد، در مورد خرید این محصول داخلی اهتمام داشته باشند.

شهریاری افزود: قیمت نمونه خارجی این محصول حدود 8 الی 9 هزار دلار و قیمت کالای ایرانی به حدود سه هزار دلار می‌رسد، قطعاً ه‍ئیت امنا کمک می‌کند و این وسیله مورد نیاز را پیش خرید می‌کند تا به تولید داخل کمک شود و محدودیت منابع ارزی از بین برود، بنابراین باید از دانشمندان جوان و کالای داخلی حمایت کرد.

دبیرکل مجمع خیرین سلامت با بیان اینکه در منابع بودجه ای مصوب مجلس در سال آینده منابعی برای خرید تجهیزات حلزون پیش بینی شده است، تصریح کرد: امیدواریم در سالهای آینده گلایه ای نباشد که حلزون موجود نیست و زمان طلایی برای کاشت حلزون از بین نرود..شهریاری با تشکر از مدیران بنیاد برکت برای حمایت از بنیاد “بخشش” و کاشت حلزون، عنوان کرد: مجمع خیرین سلامت هم در سال آینده کمک های بیشتری برای کاهش آلام افراد و فرزندان ناشنوا و ریشه کنی ناشنوایی به کار می‌گیرد، غربالگری هم باید در این موضوع مورد توجه قرار گیرد و در زمینه پیشگیری باید کاری کنیم که فرد ناشنوایی متولد نشود چون هزینه‌ای زیادی برای خانواده و کشور ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه در کمیسیون بهداشت و درمان موضوع پیشگیری را با کمک مجمع خیرین سلامت و سازمان بهزیستی دنبال می‌کنیم،گفت: اگر فردی کاشت حلزون شنوایی شود هزینه‌هایی که بر دوش دولت می‌گذارد بسیار کاهش می‌یابد، در بسیاری از استانهای کشور کاشت حلزون به همت افرادی مانند دکتر فرهادی درحال انجام است که امیدواریم در فاصله نه‌چندان دور در استان سیستان و بلوچستان این بخش راه اندازی شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: اکثر مراکز کاشت حلزون شنوایی افرادی در نوبت دارند و امیدواریم هیأت امنای صرفه جویی ارزی تلاش بیشتر داشته باشند و این نگرانی که در حال حاضر وجود دارد کاهش یابد

وی گفت، خداوند این نعمت را به ما داده تا ما این مشکلات را از خانواده‌ای که با آن مواجه هستند برطرف کنیم که این کار باقیات و صالحاتی برای همه دست اندرکاران است.

شایان ذکر است در پایان این همایش از نخبگان شنوا شده، سفیران شنوایی، خادمین و حامیان عرصه شنوایی، وکودکان هنرمند کاشت شده تقدیر و تجلیل شد.

Copy right BAKHSHESH - The Charity Foundation For Hearing Rehabilitation © بخشش - بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفاء