نخستین همایش نکوداشت مؤسسات مردم نهاد و نیکوکاری ایران روز یکشنبه ۲۵ تیرماه به همت شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی، صنعت و کشاورزی ایران با حضور نمایندگان بنیاد بخشش و جمعی از مدیران و نمایندگان مؤسسات نیکوکاری و خیریه کشور برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفا (بخشش)، در ابتدای این همایش دکتر حسین سلاح ورزی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در ایران فعالان اقتصادی و بخش خصوصی همواره تلاش کرده‌اند در مسائل خیریه و نیکوکاری نقش ایفا کنند با وجود اینکه در سال‌های اخیر حجم این کمک‌ها و اقدامات افزایش‌یافته اما تغییر معناداری در کاهش فاصله طبقاتی، افزایش رفاه اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی مشاهده نمی‌شود. چراکه نخست ما دارای یک شبکه منظم و منسجم نیکوکاری و امور خیریه نبوده‌ایم و دوم اینکه یک سند استراتژیک و یک برنامه مدون و اجرایی برای هم‌افزایی برای مؤسسات نیکوکاری تدوین نشده است. وی ادامه داد: بسیار خرسندم در سال‌های اخیر شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و امور خیریه شکل‌گرفته است؛ اما ضروری است برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این زمینه تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: در اتاق بازرگانی در حوزه کارآفرینی اجتماعی و برنامه‌هایی که به توسعه پایدار در مناطق کمتر توسعه‌یافته کمک کند فعالیت‌های صورت‌گرفته است که از جمله آن تشکیل کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی در اتاق بازرگانی است که به‌صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کند. علاوه‌برآن ما امیدواریم در دوره جدید با تشکیل یک شورای‌عالی مسئولیت اجتماعی، جهت‌دهی و ریل‌گذاری بهتری در زمینه مسئولیت اجتماعی و نیکوکاری کشور صورت گیرد و جهت ترویج و تحقق مسئولیت اجتماعی، به بنگاه‌ها و شرکت‌هایی که در زمینه مسئولیت اجتماعی فعالیت‌های چشمگیری داشته‌اند نشان ملی مسئولیت اجتماعی اهدا شود.

در ادامه این نشست دکتر محمود اولیایی نایب‌رئیس هیئت مدیره شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه و رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی افزود: انتخاب و تشکر از افراد نیکوکار و کسانی که در زمینه امور خیریه فعالیت می‌کنند کار سختی است؛ چراکه این افراد سرمایه‌های معنوی و مادی خود را در اختیار جامعه می‌گذارند تا چالش بخش‌های آسیب‌پذیر و محروم جامعه مرتفع شود. وی ادامه داد: در چنین شرایطی ما تصمیم گرفتیم از مؤسسات پیش‌کسوت که از سابقه بیشتری در زمینه نیکوکاری و امور خیریه برخوردار هستند و خدمات آنها تاکنون ادامه داشته تقدیر به عمل بیاید. بدون تردید این رویکرد به تدوین یک نقشه راه و سند استراتژیک برای نیکوکاری و امور خیریه در کشور منجر خواهد شد که امیدوارم با تلاش‌هایی که صورت خواهد گرفت این امر محقق شود.

در ادامه این نشست، دکتر اردشیر گرواند جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی در این زمینه گفت: متأسفانه در کشور برنامه جامعه و کاربردی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد و ما باید هر اقدامی که از سوی مسئولان کشور انجام می‌شود را در آثار اجتماعی که از خود برجای می‌گذارند مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم و تا زمانی که انسان و جامعه سالم نباشد هر اقدامی که صورت بگیرد فایده‌ای ندارد. وی افزود: ما در ساحت فردی جامعه با چالش‌های جدی مواجه هستیم. اگر به میزان حجم مسکن‌های مورد استفاده مردم توجه کنیم به‌خوبی به عمق ماجرا پی خواهیم برد. امروز حال مردم ایران خوب نیست. میزان خودکشی، افسردگی و معتادان در کشور به‌خوبی نشان‌دهنده این است که حال انسان امروز ایرانی خوب نیست. این وضعیت در شرایطی است که چشم‌انداز روشنی در پیشگاه جامعه وجود ندارد و میزان امید به آینده نیز روزبه‌روز در حال کاهش است. وی تصریح کرد: در شرایط کنونی سن ازدواج به دلایل مختلف هشت سال بیشتر از گذشته شده است. در طول سال در ایران در حدود ۲۰۰ هزار طلاق صورت می‌گیرد. همچنین حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از خانوارهای ایرانی شاغل نیستند. از سوی دیگر ۲۵ درصد از کل خانواده‌های ایرانی مستأجر هستند. ازاین‌رو باید عنوان کرد خانواده‌های ایرانی در معرض آسیب‌های جدی قرار گرفته و در چنین شرایطی حاکمیت و نهادهای تصمیم‌گیر باید هر چه زودتر برای این معضلات اجتماعی چاره‌اندیشی کنند.

علیرضا آتشک مدیرعامل شبکه ملی نیکوکاری و امور خیریه نیز در این مراسم گفت: ما به دنبال این هستیم که شبکه ملی نیکوکاری به یک‌خانه امن برای مؤسسات مردم نهاد تبدیل شود و زمینه انسجام و اتحاد این مؤسسات را به وجود بیاورد و شبکه ملی نیکوکاری را به یک مشاور امین برای حاکمیت و بخش خصوصی تبدیل کنیم و همه این تلاش‌ها در راستای خدمت‌رسانی بیشتر به جامعه و مرتفع کردن چالش‌ها و مشکلات خواهد بود. وی افزود: نیکوکارانی که در شبکه ملی عضو هستند و برخی از آنها امروز در این همایش حضور دارند یک درصد طلایی جامعه مدنی ایران را تشکیل می‌دهند. این درصد مهم در مقابل مشکلات جامعه شانه خالی نمی‌کنند و بلکه برای آن راهکار ارائه می‌دهند. به همین دلیل ما باید از این ظرفیت مهم اجتماعی در راستای حل مشکلات مردم بهره ببریم.

شایان‌ذکر است در پایان این همایش از ده مؤسسه پیش‌کسوت که در سال‌های متمادی در زمینه نیکوکاری و امور خیریه فعالیت کرده‌اند، تقدیر به عمل آمد.

Copy right BAKHSHESH - The Charity Foundation For Hearing Rehabilitation © بخشش - بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفاء