در سومین مجمع عمومی عادی سالانه بخشش مصوب شد؛

25 درصد از بودجه “بخشش” در سال 98 در حوزه پیشگیری هزینه خواهد شد.

سومین مجمع عمومی عادی سالانه بخشش در پایان خرداد ماه سال جاری با حضور اکثریت قاطع اعضای هیأت امنا برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی بخشش در این نشست که به منظور بررسی صورت­ های مالی، استماع گزارش عملکرد یکساله هیأت مدیره، گزارش بازرس و تصویب برنامه و بودجه سال 98 و انتخاب بازرسین حسب اساسنامه برگزار گردید تکالیفی نیز از سوی مجمع مزبور برای هیأت مدیره مصوب شد.

در ابتدای این  نشست، دکتر خرسندی، رئیس هیأت مدیره و رئیس مجمع عمومی ضمن سخنانی به اهمیت و جایگاه کار در بخششاشاره نموده و اظهار داشت، امروز ما به عنوان خدمتگزاران بخشش آینده ­ای بسیار درخشان را برای این نهاد مقدس  پیش بینی می­کنیم.

وی از دکتر اجل­ لوئیان به عنوان طراح اولیه این ایده و بنیانگذار این تفکر نام برده و اظهار داشت طرح تشکیل این نهاد مهم از سوی دکتر اجل ­لوئیان در سال 95 در کنگره کاشت شیراز مطرح و بلافاصله از سوی متخصصین حوزه شنوایی همچون دکتر فرهادی، اینجانب و مدیران نیک اندیش و تلاشگری که اکثر آنها در هیات امنا حضور دارند و حمایت ­های معنوی حاج آقای نیری(رحمت الله علیه) صورت پذیرفت و بحمدالله ظرف مدت کوتاهی توانست خدمت قابل توجهی را با حمایت ­های مادی و معنوی خیرین حقیقی و حقوقی به جامعه هدف ارائه نماید.

وی همچنین به نقش موثر اعضا هیأت مدیره به ویژه آقای دکتر نوروزی در پیشبرد اهداف و وظایف تبیین شده اشاره نموده و تاکید کرد، ما می­بایست به سمت و سویی حرکت کنیم تا در آینده متکی به کمک­ها و مشارکت­های صرفا مردمی باشیم.

دکتر خرسندی با بیان این نکته که ما باید افتخار کنیم که بتوانیم یک انسان ناشنوا و ناگویا را به جامعه بازگردانیم اظهار داشت، خدمتگزاران بخشش انسانهای  خوش اقبال و خوشبختی هستند که خداوند آنها را شایسته حضور در عرصه کمک رسانی به انسان­های نیازمند ناشنوا و محروم  دانسته است.

در ادامه نشست، دکتر شهریاری، عضو هیات امنا بخشش ضمن تشکر از کارگزاران، به ویژه هیأت مدیره و هیات امنا بخششاظهار داشت، امروز بحمدالله به همت و تلاش تلاشگران و متخصصین کاشت حلزون، جمهوری اسلامی وضعیت مناسبی در کشور­های منطقه را دارا بوده و قطعا به یکی از کشور­های پیشرو در این عرصه تبدیل شده که توانسته است انسان­های زیادی را شنوا کند.

وی با بیان این نکته که خوشبختانه در سال گذشته کارهای بسیار قابل توجهی انجام شده گفت؛

ما هم در مجلس شورای اسلامی کار­های موثری را به انجام رسانیده ایم و تلاش کردیم تا برای بودجه این بخش مصوبات خوبی داشته باشیم که اختصاص عوارض ورود لوازم آرایشی و بهداشتی یکی از آن اقدامات بود.

دکتر شهریاری افزود، با تعامل با رئیس هیأت امنا صرفه جویی ارزی هم معلوم شد که مشکل تجهیزات کاشت هم به لطف خدا حل شده­ است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد، البته کار صرفاً به کاشت حلزون خاتمه نمی ­یابد و حتماً وضعیت نگهداری و پشتیبانی از دستگاهها، رفت و آمد، اسکان، مسائل توانبخشی  این عزیزان از دیگر مشکلات مهمی است که با هماهنگی با وزارت بهداشت و درمان اقداماتی را انجام داده ایم و قول­ هایی هم داده­اند.

ایشان ابراز امیدواری نمود تا با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان طی دو الی سه ماه آینده متخصصین کاشت و شنوایی به مناطق دیگر کشور اعزام شوند.

با ورود مجمع به دستور نشست، دکتر اجل ­لوئیان به نمایندگی از هیات مدیره به ارائه گزارش عملکرد اجرایی و مالی بخشش در سال 97 و مجموع خدمات بخشش  ی 2 سال اخیر پرداخت.

وی در این گزارش اظهار داشت سالانه حدود 1500 کودک ناشنوا در کشور متولد میشوند که با کاشت حلزون شنوایی می توانند شنوایی کامل خود را باز یابند.

درعین حال و پس از تامین پروتز رایگان از سوی دولت هنوز 30 تا 40 درصد افراد توانایی مالی کافی برای پرداخت فرانشیز کاشت حلزونی، تعمیر و تعویض قطعات را ندارند و بدون کمک خیرین نمی توانند شنوایی را به فرزندان خود هدیه کنند.

دکتر اجل لوئیان افزود، بخشش با همکاری نهادهای حمایتی برای پایان دادن به این محرومیت در قالب 3 برنامه پیشگیری، کاشت حلزونی و خدمات پس از کاشت تلاش کرده است تا هیچ کودک ایرانی ناشنوایی که مستعد کاشت حلزون است به دلیل ضعف مالی والدین از نعمت شنوایی محروم نشود.

وی ادامه داد، بر این اساس بنیاد تا پایان سال 96 با کمک به کاشت حلزونی برای 374 کودک ناشنوا موفق شد بیش از 30 درصد از مجموع 1200 مورد کاشت حلزونی کشور را مورد حمایت قرار دهد.

مدیرعامل بخشش همچنین اظهار داشت، سال 97 نیز با تعامل میان بخشش، سازمان بهزیستی، موسسات خیریه و خیرین استانی،آنها نیز به کمک بخششآمده و 30 درصد از 300 کودک ناشنوای نیازمندی که از سوی بخشش هدفگذاری شدند را مورد حمایت قرار داده تا بخششبتواند حوزه حمایتی خود را در زمینه های دیگری همچون “کمکهای پس از کاشت” و “پیشگیری” گسترش دهد.

وی افزود، کاشت حلزونی تنها اقدام بخشش نبود. سال 95 و 96، تعداد 1178 نفر از کودکان کاشت شده در زمینه کمکهای پس از کاشت مورد حمایت مستقیم و بلاعوض بنیاد بخشش قرار گرفتند. در همین رابطه در سال 97 نیز علاوه بر پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ، حدود 900 نفر از مددجویان مورد حمایت بلاعوض بنیاد بخششقرار گرفتند.

اجل لوئیان در ادامه گزارش پیشگیری از تولد کودک ناشنوا را نیز به عنوان اصلی ترین و کلیدی ترین هدف بنیاد عنوان نموده و تاکید کرد که این موضوع همواره  مورد توجه بخشش” بوده و هست، بگونه ای که بنیاد برای پیشگیری از تولد این کودکان، انجام مشاوره های تخصصی و آزمایشهای ژنتیک را برای هزار نفر در سال 97 هدف گذاری نمود و در سال نخست موفق شد در 5 مرکز کاشت این موضوع را عملیاتی کند، اما نوسانات نرخ ارز و مشکلات اداری برای راه اندازی بخش ژنتیک بخشش سبب کاهش ارایه خدمات به جامعه هدف شد، بطوریکه تنها 35 درصد از برنامه در این حوزه محقق شد. هر چند در نهایت با احتساب خدمات سال 96 تعداد 443 نفر از خدمات پیشگیری بنیاد بهره مند شدند.

دکتر اجل لوئیان در پایان گزارش خود اظهار داشت، در مجموع تا پایان سال 97 بنیاد بخشش” موفق به ارائه خدمت به عزیزان نیازمند به این شرح گردید.

الف) خدمات کمک هزینه کاشت      568 نفر

ب) خدمات پس از کاشت                2074 نفر

ج)  خدمات پیشگیری                      443 نفر    

دکتر اجل لوئیان در ادامه به برنامه و بودجه سال 98 نیز اشاره نموده و ضمن ارائه جدول کلی منابع و مصارف به جزئیات برنامه و بودجه پرداخته و به سوالات اعضا پاسخ داد.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد، نایب رئیس هیات امنا بخشش سخنران بعدی مجمع بود که ضمن تشکر از همه ارکان بخشش” و آرزوی توفیق در مسیر خدمت رسانی به ناشنوایان نیازمند اظهار داشت، ما امیدواریم “بخشش” با آموزش هایی که ارائه  می شود افق های های روشنی را در مسیر شنوایی بخشی و کاهش معضل ناشنوایی در کشور  رقم بزند.

وی خاطرنشان کرد، با ارتقا سطح علمی و دانش و اطلاعات شهروندان قطعا می توان پدیده ناشنوایی را به صفر رساند و  ما بعنوان متکفلین این عرصه می بایست این هدف را تحقق ببخشیم بگونه ای که در کشور های منطقه به عنوان الگویی قابل اطمینان مطرح شویم و البته این ظرفیت مسلما در کشور وجود دارد.

ایشان با اشاره به اصل مهم پیشگیری افزود، ما باید  به ارتقا مسیر فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در جامعه اهتمام ورزیده و با بهره گیری از متخصصین و صاحبنظران استانی با تبیین نقشه راه مبتنی بر موضوع پیشگیری این معضل را حداقل و حتی به صفر برسانیم

وی در پایان بیانات خود ابراز امیدواری نمود، که بخشش با استفاده از نظرات همه صاحبنظران بتواند در راستای تحقق این هدف مهم گام بردارد.

در ادامه مجمع عمومی سالانه بخشش گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به شرح زیر توسط بازرس اصلی قرائت شد:

  • به نظر این موسسه، صورت­های مالی یاد شده در بالا، وضعیت مالی بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفا (بخشش) در تاریخ 29 اسفند ماه 1397 و کارکرد مالی و جریان­های نقدی آن را برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور، از تمام جنبه­ های با اهمیت، طبق استاندارد­های حسابداری، به نحو مطلوب نشان می­دهد.
  • در اجرای ماده 33 دستورالعمل اجرایی مبارزه با پولشویی توسط حسابرسان، رعایت مفاد قانون مزبور و آیین نامه­ ها و دستورالعمل­های اجرایی مرتبط، در چارچوب چک لیست­های ابلاغی مرجع ذیربط و استاندارد­های حسابرسی، توسط این موسسه مورد ارزیابی قرار گرفته است. ضمنا این موسسه به موارد با اهمیتی حاکی از عدم رعایت مقررات یاد شده، برخورد نکرده است.

سایر تکالیف مجمع نیز به شرح زیر مورد تصویب اعضا قرار گرفت:

  • مجمع مقرر نمود حداقل 25 درصد از منابع در سال 1398 برای موضوع پیشگیری هزینه گردد.
  • مجمع مقرر نمود حداقل چهل درصد از سهم مشارکت های مردمی مندرج در بودجه 98 توسط هیات امنا تامین گردد.
  • مجمع مقرر نمود ساز و کار لازم برای بهره­ مندی بیشتر بخشش از کمک­های خُردمردمی فراهم گردد.
  • روزنامه کثیرالانتشار اطلاعات جهت درج آگهی­ های بنیاد انتخاب گردید.
  • هیات امنا مراتب تقدیر و تشکر خود را از هیات مدیره، مدیران و کارکنان بخشش اعلام نمود.

در این نشست هر یک از اعضای هیات امنا به طرح دیدگاهها و نظرات پیشنهادی و ارشادی خود پرداختند که اهم آنها به شرح زیر می باشد.

  • اولویت دادن به موضوعات پیشگیری و امور پژوهشی در حوزه­ های علمی و تحقیقاتی
  • استفاده از مسئولیت ­های اجتماعی نهاد­های اقتصادی و مالی
  • واگذار کردن امور درمانی مددجویان استان­ها به خیرین همان استان­ها
  • اعضا هیأت امنا باید از اعتبار و آبروی و ارتباط خودشان برای جذب منابع مایه بگذارند.
  • اعضاء هیأت امنا نسبت به تأمین و جذب منابع متعهد شوند.
  • مراکز کاشت می­ بایست ظرفیت­های درمان و کاشت را بالا برده تا بتوانند از خدمات بخشش بیشتر بهره مند شوند.
  • با طراحی اپلیکیشن­ها و ابزار و ظرفیت­های نرم ­افزاری، مشارکت­ های مردمی را برای جذب پول های خرد مردمی گسترش دهیم.
  • حتی الامکان نشستهای فصلی با اعضای هیأت امنا بمنظور استفاده از ظرفیتهای اعضا و برنامه ریزی جامع تر در دستور کار قرار گیرد.

شایان ذکر است در ابتدای این نشست فیلمی از فعالیت های بخشش طی سالهای اخیر و نیز گزارش یکساله آن بصورت موشن و اینفوگرافی برای حاضرین پخش شد.

همچنین در پایان مجمع، هیأت امنا از تلاش ها و خدمات و حضور فعال و موثر جناب آقای دکتر نوروزی، عضو فعال و موثر هیأت امنا و هیأت مدیره بخشش تجلیل و لوح تقدیر و تندیس ویژه بخشش توسط حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای ابوترابی فرد به ایشان اهدا شد.

Copy right BAKHSHESH - The Charity Foundation For Hearing Rehabilitation © بخشش - بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفاء