مدیرعامل بنیاد “بخشش” در همایش روز جهانی شنوایی:

در حوزه شنوایی علاوه بر حمایت‌های مادی به فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی نیز نیازمندیم

به گزارش روابط عمومی بنیاد “بخشش” در همایش ملی روز جهانی شنوایی که هم‌زمان با این روز در  دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، دکتر محمد اجل لوئیان مدیرعامل  بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفا (بخشش)  با تأکید بر اهمیت مسائل اجتماعی و فرهنگی در حوزه شنوایی بخشی گفت: در ایران از نظر شناسایی و درمان بیماری مشکلی نداریم و در تأمین منابع مالی هم علاوه بر حمایت‌های دولت‌ها و حضور نیکوکارانه خیرین عزیز حقیقی و حقوقی  خوشبختانه مسیر برای شنوایی بخشی در سطح ملی باز است.

وی اظهار داشت، اما با وجود همه امکانات تخصصی و درمانی برای کم‌شنوایی و ناشنوایی، متأسفانه جمعیتی از مبتلایان در کشور هستند که درمان را نمی‌پذیرند، به‌گونه‌ای که  این امر در بین قشر تحصیل‌کرده و روشنفکر نیز دیده می‌شود و فقط مختص افراد معمولی جامعه نیست.

دکتر اجل لوئیان در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی جامعه هدف در کشور اشاره نموده و بر به‌کارگیری همه ظرفیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای کشور، به‌ویژه رسانه ملی در تحقق این امر مهم تأکید نمود.

وی همچنین با اشاره به بالا بودن هزینه‌های درمان، اعم از امور مربوط به کاشت، تأمین قطعات، توانبخشی، هزینه‌های بیمارستانی، ایاب‌وذهاب و امور اقامتی بیماران و نیز پیشگیری، حمایت بنیاد خیریه “بخشش” از خانواده‌هایی که بین دهک‌های یک تا شش جامعه هستند را اعلام و در این راستا از همه خیرین حقیقی و حقوقی دعوت به همکاری نمود.

مدیرعامل بنیاد ” بخشش” در پایان گزارشی از عملکرد این مجموعه نیکوکاری از ابتدای تأسیس تا کنون ارائه نمود.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت نیز در این همایش با تأکید بر ضرورت واردکردن افراد کم‌شنوا و ناشنوا به پروسه درمان، از افزایش حدود هفت‌درصدی کم‌شنوایی در کشورهای جهان خبر داد.

دکتر سعید محمودیان، رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: سوم مارس  از سوی سازمان جهانی بهداشت باهدف حمایت‌طلبی و آگاهی‌رسانی به مردم و  توجه به سلامت شنوایی، مراقبت‌های شنوایی و بیماری‌های خطرآفرین شنوایی نام‌گذاری شده است.

وی افزود: آمار بیماری کم‌شنوایی در جهان رو به افزایش است و در تمام کشورها حدود 6.8 درصد افزایش یافته است.

به گفته دکتر محمودیان طبق بررسی‌های صورت گرفته، در ایران حدود 6.7 درصد افراد تمام گروه‌های سنی، 3.7 درصد نوزادان تازه متولد شده و حدود 3.5 درصد کودکان سن مدرسه مبتلا به درجات مختلف کم‌شنوایی هستند که باید هرچه سریع‌تر شناسایی و درمان شوند.

وی گفت: کم‌شنوایی نه فقط به دلیل فقدان علایم قابل مشاهده بلکه به دلیل نادیده گرفتن در جوامع مختلف در کشورهای مختلف به‌عنوان ناتوانی پنهان شناخته شده است.

به گفته ایشان سه هدف اصلی روز جهانی شنوایی در سال جدید  مقابله با نگرش‌های نادرست رایج، ارائه اطلاعات دقیق و مبتنی بر شواهد، حمایت طلبی از سوی سیاست‌گذاران و جامعه مدنی است.

در ادامه همایش دکتر کورش اعتماد مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت نیز گفت: در ایران غربالگری نوزادان بر اساس عارضه کم‌شنوایی صورت می‌گیرد که این غربالگری یکی از معدودترین اقدامات مداخله‌ای در حوزه بهداشت و پیشگیری است.

دکتر حنطوش زاده کارشناس مسئول کاشت حلزون بخش شنوایی معاونت درمان وزارت بهداشت نیز در این همایش به‌مرور راهکارهای افزایش تعداد مراکز درمانی و بیان چالش‌های موجود پرداخت.

دکتر متصدی زرندی، استاد گروه گوش، گلو، بینی و سروگردن دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر مرکز کاشت حلزون شنوایی بیمارستان امیراعلم نیز در این همایش به تشریح تکنولوژی و اپلیکیشن‌های جدید کاشت حلزون در آینده و حال پرداخت و ابراز امیدواری کرد که با استفاده صحیح از این منابع شاهد آینده روشنی باشیم.

وی افزود: باتوجه‌به این که برخی از افراد کم‌شنوایی خود را پنهان می‌کنند و به دنبال درمان نیستند، مبارزه با این مشکل سخت می‌شود و باید بتوانیم فرهنگ جامعه را تغییر داده و افراد کم‌شنوا و ناشنوا را وارد فرایند (پروسه) درمان کرد که این موضوع بزرگ‌ترین موفقیت ما است.

بر اساس این گزارش در خاتمه این همایش با اهدای لوح تقدیر از کم‌شنوایان و ناشنوایان موفق در عرصه‌های علمی، هنری و ورزشی تقدیر شد.

شایان‌ذکر است، در حاشیه همایش یاد شده، بنیاد ” بخشش” اقدام به برپایی غرفه‌ای به‌منظور ارائه دستاوردهای چندین ساله خود و تعامل با مدیران و کارشناسان دانشگاه‌های علوم پزشکی و شرکت‌کنندگان در کنگره نمود.

Copy right BAKHSHESH - The Charity Foundation For Hearing Rehabilitation © بخشش - بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفاء